Kidulių dvare pristatyta Elvyros Katalinos Kriaučiūnaitės darbų paroda
1956 m., kartu su į Kidulius, sugrįžtančiais tėvais, į Lietuvą atvyko Elvyra Katalina Kriaučiūnaitė (gim. 1942). Buenos Airėse gimusi paauglę saulėtosios šalies ilgesys ir noras išlieti susikaupusią nostalgiją pastūmėjo į meno glėbį. „Tolimos ir artimos šalies –Argentinos dvasia , jos kultūros archetipai tebejaudina mane lig šiol,“ – prisipažįsta menininkė. Vilniaus dailės institute (dabar Akademija) įgijusi grafikės specialybę žavėjosi įvairiomis technikomis: litografijos minkštumu, modernia šilkografija, o labiausiai – metalo technikomis.
Gilindamasi į turtingą grafikos meno palikimą, palaipsniui ėjo link abstraktesnės raiškos, akcentuodama liniją, faktūrą ir emocinę spalvos raišką. Lemiamu posūkiu savo kūryboje ji laiko 1994 metais pažintas rankų darbo popieriaus technologijas bei kūrybines galimybes, kurių išmoko iš Argentinoje gyvenančio dailininko Ricardo Crivelli. „Supratau, kad popierius gali talpinti savyje atmintį ir energiją: visas pasaulio realijas nuo žiedlapių, augalų fragmentų, objektų detalių iki simbolinių ženklų,“ – sako popieriaus gamyboje savo talentą realizavusi Elvyra Katalina Kriaučiūnaitė.
Nors dažnam popierius asocijuojasi su baltu lapu, menininkė sugebėjo įvaldyti plastinį rankų darbo popieriaus išraiškingumą, o kompozicijas papildydama autoriniais atspaudais, koliažais, reljefais ir spalvų sąskambiais suteikė jam unikalumo. Ne mažiau nei galimybė popierių paversti meno kūriniu džiugina dalinimasis patirtimi su Lietuvos dailininkais ir visais besidominčiais šia archajiška technika. Vieną tokių edukacinių užsiėmimų ji pravedė ir Kidulių dvare prieš pristatydama savo parodą.
„Nebijau eksperimentuoti naudojant šiuolaikines spaudos galimybes ir meninės kalbos polifoniškumą,“ – komentuoja savo parodą menininkė. Eksponuojami darbai iš įvairių kūrybos laikotarpių, o juos vienija noras siekti darnos ir teigti gyvenimo džiaugsmą.
„Norėčiau, kad ši paroda įprasmintų kadaise Kiduliuose praleistas jaunystės dienas,“ – išreiškė viltį autorė.
Dailininkės kūryboje nerasite detalizuoto realistinio vaizdo, ji mieliau renkasi užuominas, nutylėjimus ir metaforas, taip leisdama žiūrovui pasiimti iš kūrinio tai, ką jis pats jame įžvelgia, kaip autorės ketinimai sužaidžia su jo patirtimi ir fantazija. Kūrybinis E. K. Kriaučiūnaitės pasaulis nėra meninis vakuumas: ji jautriai reagavo į politines permainas Lietuvoje ir tragiškus sausio 13-osios įvykius, simboliškai dalinosi savo įspūdžiais iš kelionės po Argentiną. Kiekvienas darbas savaip persmelktas jos pasaulio suvokimu ir pajautimu užkoduotu simboliais: spalvinėmis dėmėmis, lakšto įplėšimais ar kiaurymėmis, reljefiniais iškilumais, faktūrų ir formų įvairovę. Davus laisvę vaizduotei galima ne tik pajausti begalinį gyvenimo džiaugsmą, bet ir išgirsti aistringą flamenko, užuosti gaivų kalnų vėją.
„Popieriaus lapas – tai kažkas daugiau, negu plokštuma, ant kurios piešiame, rašome ar spausdiname. Jame glūdinti paslaptis visada vilioja. Aš pajutau jo atsiradimo žavesį, kai pati pradėjau jį gaminti iš pulpos, savo rankomis pasigamintos masės iš skudurų, augalų, pluošto, iš meldų, cikorijos, plunksnų, pūkų, kiaušinio lukštų, šuns plaukų… iš visko. Kiekvieną kartą, prisiliesdama prie popieriaus paslapties, jaučiuosi tarsi atlikdama savotišką ritualą. Galbūt todėl savo popierius vadinu „burtalapiais“,“ – pasakoja Elvyra Katalina Kriaučiūnaitė.
Menininkę įkvepia neribotos raiškos galimybės, laisvė improvizacijai, o nevengdama raiškos priemonių maišymo, pasitelkdama skaitmeninę spaudą bei kurdama erdvinius objektus ji plečia grafikos sąvokos ribas. Šiuolaikinės lietuvių grafikos pasaulyje Elvyra Katalina Kriaučiūnaitė išsiskiria didžiule dvasine potencija, sugebėjimu atsinaujinti, keistis, kaskart nustebinti savo kūrybos gerbėjus. Jos darbai ne karta apdovanoti premijomis, diplomais ir medaliais. Dailininkė jau yra sudalyvavusi parodose beveik 300 užsienio šalių, surengusi 35 personalines parodas. Darbus įsigiję įvairūs muziejai bei privatus kolekcionieriai Lietuvoje bei užsienyje. Unikalia galimybe pamatyti parodą „(Ne)įvardintas laikas“ kviečia pasinaudoti Kidulių dvaras.
Parengė Monika Būblaitytė
Nuotraukos Kidulių dvaro
Naujausi komentarai